Ode Aan de Flessentrekker


Een acteur is een zwendelaar in emoties. Een goochelaar fraudeert met natuurwetten. Een regisseur is een faker en een schrijver een leugenaar. Acteur/illusionist/regisseur en auteur Orson Welles is het allemaal tegelijk. Als flessentrekker staat hij op eenzame hoogte. Toen hij begon, loog hij zijn hele cv bij elkaar. Welles werd een wereldster met War of the Worlds (1938), waarin hij de wereld op de mouw spelde dat aliens aan een invasie waren begonnen. Daar zijn dooien bij gevallen. Zijn liefde voor de charlatan bewijst hij opnieuw in de kaleidoscopische documentaire F for Fake (1973), waarin hij zich op Ibiza omringt met de fine fleur van meesteroplichters en ladenlichters.  Absolute showstopper is de flamboyante kunstvervalser Elmyr de Hory, die in een fluwelen broekpak de ene na de andere Matisse, Modigliani en Renoir trefzeker uit de mouw schudt om ze vervolgens voor het oog van de camera achteloos in de haard van zijn geleende landhuis te werpen. Picasso doet hij ook, al valt daar minder eer aan te behalen: “Even a real Picasso looks like a fake.”

Over lithium

Arjen van Lith (1971) is a Dutch artist and writer. He lives in Amsterdam, the Netherlands and in Austin, Texas.
Dit bericht werd geplaatst in Documentaire, Film, Kunst en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s