The Killing of America


The Killing of America (1982) is een slick geproduceerde Greatest Hits van de meest gruwelijke moorden in de VS sinds de Kennedy Assassination. De film werd te shockerend gevonden voor Amerika. Japan, toen de belangrijkste handelspartner van de VS, was wel geïnteresseerd in een kijkje in de Amerikaanse psyche, en daar was The Killing of America een hit.

De vraag is wat de makers bezield heeft, want het is vooral een mesmeriserende montage van de in de jaren zeventig instromende snipers, random stranger violators, massa-, politieke,  en seriemoordenaars. Een angstaanjagende collage van killing spree na killing spree, onverstoorbaar aan elkaar gepraat door een fantastisch gruizige, volvette voice over, die volledig boven de materie lijkt te staan en triomfeert als de unfreakable getuige. Het is de eerste film met de schokschouderende snuff movie-esthetiek, geïnspireerd op de JFK Zapruder footage. The Killing of America is ook een van de eerste shockumentaires waar geweld vertoond wordt om te laten zien hoe erg geweld toch is. Het moest toch niet kunnen/Wat is er toch mis met dit land/Moeten we dit wel willen met elkaar/We zetten de gruwelijke feiten nog één keer op een rij/etc. De snuff stijl werd later overgenomen door Cops en Geraldo et. al., inmiddels ook door Hart van Nederland. Vaak geïmiteerd, nooit overtroffen.

Wat The Killing of America boven de rest uittilt is humor. Het is een (onbedoeld) geestige film om de volgende drie redenen:

1. Extremen raken elkaar. Alles is zo vet aangezet dat sommige gruwelen grappig worden. Bijvoorbeeld Ed Kemper die het eigenhandig afgehakte hoofd van zijn moeder als dartboard gebruikt. De 16 jarige Brenda Ann Spencer die een schoolplein neermaait omdat ze een hekel heeft aan maandagen. En de bankrover die een nietsvermoedend oud besje dat de gegijzelde bank wil betreden vermoeid toeschreeuwt: ‘Come on in, it’s too late now!’ waarna zij in shock de gevarenzone binnen schuifelt.

2. Omdat de filmmakers de killers zien als de pathologie van Amerika at large worden hun teksten – die je anders als waanzinnige Wortsalat zou administreren – veel wijzer, zoals een bezopen zwerver onverwachts een snoeiharde waarheid kan afschieten.

3. Als je The Killing of America ziet als stelling: ‘De VS is definitief naar de klote en het komt nooooit meer goed,’ dan is alles, van voice over tot killings, pretty funny. Je vindt immers wat je bewijzen wilt.

Regisseur Sheldon Renan schreef later het scenario voor Lambada.

Over D*J*K

Sun in Gemini, Moon in Aquarius, Scorpio rising,
Dit bericht werd geplaatst in Crime, Documentaire, Reality en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s