De Mooiste Verkiezingsspot Ooit


Ongelijk hebben is erg. Nog erger is te laat gelijk krijgen. Uit de fraaie, helaas door hyperdissonante NTR pianoaanslagen uit zijn voegen gebeukte documentaire Wat Ik Nog Steeds Te Schrijven Droom over Hans van Mierlo (1931-2010) blijkt dat de oprichting van D66 stoelt op één centrale gedachte: ontzuiling. De burger identificeert zich niet meer met geloof of andere ideologie. Hij is alleen. Ontheemd.

De onderstaande verkiezingsspot is een klassieker. Vernieuwend zou zijn hoe H.A.F.M.O. de burgers direct toespreekt. Dit is onzin. Wat deze reclame een unicum maakt in de politieke communicatie historie is dat je kijkt naar iemand die met beleid in zichzelf gekeerd is. Van Mierlo broedt op een ei: he has seen the future, and it works. Gehuld in een loden regenjas, zich beschermend tegen alle kwalijke externe invloeden, zwerft hij existentialistisch,  bezorgd, licht geërgerd over de straten. Het had zo een deleted scene uit A Bout de Souffle kunnen zijn.

Van Mierlo loopt een TV-studio binnen, waarschijnlijk op afspraak. Van Mierlo schuift aan een tafel, recht voor een camera. Het beeld verschuift naar het schermpje op de camera: een fraai uitgelichte, symmetrisch geframede van Mierlo, speechready. Laatste zin, nog steeds in zichzelf: ‘Ik moet proberen het goed te vertellen.’ Het einde stemt een tikje treurig: binnen 44 seconden – dat is het punt waarop H.A.F.M.O in een spiegel zijn kapsel checkt – is een vrijgevochten vagebond uitzendklaar gemaakt, en is zijn voornaamste doel goed overkomen. Nee, het gaat in deze commercial om The Walk.

The Walk is een artful statement over van Mierlo. In zijn daadkrachtig flapperende jaspanden draagt hij ook D66 als kangaroejong mee.  En ons, de ontzuild dolende stemmers. Het filmpje leidde tot 7 zetels en de voorpagina op The New York Times: ‘Star Rises in Dutch Politics.’ Vervolgens is van Mierlo 40 jaar solistisch/ontheemd in de politiek door blijven wandelen.

Een cynicus zou zeggen dat je dit spotje zo weer zou kunnen lanceren, omdat D66 niets heeft bereikt. Dat is mij, zoals ik ooit een dame in Hotel de L’Europe hoorde zeggen over een oesterschil, nét even te hard. De analyse van van Mierlo was en is in al zijn simpelheid zo on the ball dat we daar tot aan vandaag mee moeten dealen. Alsof D66 als enige partij de opdracht heeft om een antwoord te vinden op ontzuiling (of anomie, de sociopathologische term voor ontzuiling) Pas sinds de Fortuyn revolte tellen we de eerste significante hoeveelheden stemmers die niet meer stemmen wat hun ouders stemden. Zoals van Mierlo, van zijn geloof gevallen tijdens een treinrit door Frankrijk, nog jaren op de KVP stemde. Het was voor zijn ouders al heftig genoeg dat hij niet meer geloofde.

Als je de kracht van je geloof in vooruitgang wil testen bekijk dan voor de aardigheid ook eens de laatste poging van D66 om een gevoelige snaar te raken bij de kiezers. Pechtold zit en profil in een naar nieuw meurende Volvo, en terwijl hij over een file-vrij indrukwekkend ontruimde snelweg rijdt (‘Dit land heeft te lang stilgestaan’ trapt Pechtold af, wat A. De Volvo verklaart en B. De vrije baan voor de Volvo) ratelt hij in PMS 1966 zwart/wit met een troffel in zijn strot over een toekomstvisie met speerpunten. In het laatste shot loopt Pechtold, zoals van Mierlo, solo, maar met de rug naar ons toe. Hij flaneert hobbelt stijfjes richting Binnenhof: een harkerig mannetje, zijn speerpuntboterhammetjes met toekomstvisiespread mee, op weg naar zijn werkplek. Ontheemd.

Over D*J*K

Sun in Gemini, Moon in Aquarius, Scorpio rising,
Dit bericht werd geplaatst in Reclame en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s