Nation Building#2: Post 911 Ads


tsunami_ad_WWF

In het vorige bericht zagen we al hoe de talent show Afghan Star de Afghanen dichter tot elkaar heeft gebracht dan alle smart bombs bij elkaar. Eigenlijk is het de job van de staat om de boel bij elkaar te houden, maar vaak is het effectiever om die last te delen, want ook nation building kan je outsourcen.

Na de aanslagen van 11 september 2001 woei een snijdende wind van patriottisme door Amerika. Als je geen flag pin op je revers droeg, was je een ‘freedom hater‘. Dan trok Donnie Rumsfeld een zwarte zak over je kop en kreeg je een enkeltje naar een pijnschuur in een warm land. Overal wapperden lintjes, overal stars en stripes. Ook op tv. Veel bedrijven maakten ter herinnering aan de aanslagen van 11 september 2001 een speciale commercial. Om de doden te herdenken, maar ook om het nationale zelfvertrouwen uit te deuken. Een bloemlezing:

Telecomkeizer Verizon speelt met een royaal gebaar de nationalistische troefkaart, maar kiest voor een veilige uitvoering met veel close-ups van kinderen rondom het Vrijheidsbeeld. In zwartwit natuurlijk. Zorgvuldig gescreende blanke en bruine kleuters in slow motion onder begeleiding van The Prayer, een duet van Josh Groban met Jewel Anguay dat doet denken aan de slechtste afleveringen van Glee. Voordeel: geen hijgerige voice-over.

Na 11 september had American Airlines een groot probleem: Vlucht AA11 crashte in de noordelijke Twin Tower en vlucht AA77 ramde het Pentagon. Dat schept geen vertrouwen. American Airlines koos voor de vlucht naar voren: ‘We are more than an airline. We are a way of life.’ De spot is zwanger van heroïek, vastberadenheid en vaderlandsliefde, maar je krijgt toch zin om op vakantie te gaan.

Humor en 11 september gaan niet goed samen. Je beledigt altijd wel iemand. Kudo’s voor voedselgigant Kraft om het toch te proberen.

De aanslagen op het WTC bleken voor het Wereld Natuur Fonds (World Wildlife Fund) aanleiding om vol in te zetten op de angst en tegelijkertijd het milieu-correcte vingertje te heffen: de tsunami was veel erger. Weet je wel hoeveel vliegtuigen je daarvoor nodig had?! Eén uitzending was voldoende voor een moesson aan opzeggingen bij het WWF. De commercial (plus de printversie bovenaan dit bericht) bleek het werk van de Braziliaanse franchise van DDB, al ontkende het reclamebureau in eerste instantie elke betrokkenheid.

De herdenkingsspot van bierbrouwer Budweiser is ook slechts één keer uitgezonden. Niet vanwege publieke verontwaardiging, maar uit angst dat de omzet ging stijgen. Een tragedie is leuk, maar je mag er natuurijk niet aan verdienen.

Advertenties

Over lithium

Arjen van Lith (1971) is a Dutch artist and writer. He lives in Amsterdam, the Netherlands and in Austin, Texas.
Dit bericht werd geplaatst in Reclame en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nation Building#2: Post 911 Ads

  1. robinkuit74 zegt:

    Interessant, maar waar ‘woei’ staat, moet dat natuurlijk ‘waaide’ zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s